Pressmeddelanden 2023

19 december - Nya eldrivna bussar i Motala sommaren 2024

Onsdag den 20 december är det dags att ta det första spadtaget för den nya hel-elektriska bussdepån i Motala. Depån är den första i sitt slag i Östergötland.

Läs hela pressmeddelandet om nya eldrivna bussar i Motala

6 december - Flera positiva förändringar i nya tidtabellen

Söndag 10 december börjar Östgötatrafikens nya tidtabell att gälla. Den innehåller förändringar som bland annat påverkar avgångar med Östgötapendeln samt trafiken i Linköping, Norrköping, Finspång och Mjölby.

Läs hela pressmeddelandet om ny tidtabell från och med 10 december

15 september - Fri kollektivtrafik med körkortet 21 september

Den 16-22 september är det åter dags för Europeiska mobilitetsveckan – ett EU-initiativ som syftar till att underlätta och uppmuntra till hållbara resor och transporter.

För att uppmuntra länets bilister att välja kollektivtrafiken kommer alla som visar upp sitt körkort för förare och kundvärdar få åka fritt med den allmänna kollektivtrafiken hos Östgötatrafiken hela dagen den 21 september.

Läs hela pressmeddelandet om fri kollektivtrafik med körkortet 21 september

7 juni – Resenär omkom i samband med bussolycka utanför Grebo

En av Östgötatrafikens bussar på linje 30 mot Åtvidaberg körde vid 08:30-tiden i morse av vägen utanför Grebo. Sex resenärer samt en förare fanns ombord. En resenär har avlidit av sina skador.

Övriga resenärer fick lindriga skador och fördes efter olyckan till sjukhus för kontroll.

Läs hela pressmeddelandet om bussolyckan utanför Grebo.

7 juni – Östgötapendeln delvis inställd vecka 24

Under perioden 14–18 juni genomför Trafikverket en rad olika banarbeten i Östergötland. Det innebär att de som planerat resa med Östgötapendeln kommer att påverkas kraftigt. Östgötatrafiken uppmanar därför resenärer att överväga andra färdsätt och flaggar för att ersättningstrafiken kan innebära längre restid.

Läs hela pressmeddelandet om att Östgötapendeln ställs in delvis vecka 24.

8 mars – Många drabbade när Trafikverket ställde in Östgötapendeln

Under tisdagen och onsdagen ställde Trafikverket in flera turer med Östgötapendeln. Anledningen var att de höjde sin beredskap på grund av de vädervarningar som skickats ut.

Läs hela pressmeddelandet om drabbade kunder när Trafikverket ställde in turer med Östgötapendeln.

16 februari – Östgötapendeln fortsatt punktligast i Sverige

Östgötapendeln fortsätter vara Sveriges punktligaste pendeltågssystem. 94 procent av alla avgångar under 2022 var punktliga, enligt Trafikverkets mätningar.

Läs hela pressmeddelandet om att Östgötapendeln är fortsatt punktligast i Sverige.

8 februari – Östgötatrafikens kunder mest nöjda i Sverige

84 procent av Östgötatrafikens kunder är nöjda med den senaste resan som de gjort med kollektivtrafiken.

Östgötatrafiken toppar listan bland alla regionala kollektivtrafikbolag i Sverige när det gäller hur nöjda kunderna är med sin senaste resa. Genomsnittet för hela landet är 78 procent.

Läs hela pressmeddelandet om hur nöjda Östgötatrafikens kunder är med senaste resan.