Färdtjänst och sjukresor
Östgötatrafiken ansvarar för färdtjänst och sjukresor i länets alla kommuner, förutom i Finspång. Där ansvarar kommunen för färdtjänst och Östgötatrafiken för sjukresor. Östgötatrafiken ansvarar också för färdtjänst och sjukresor mellan kommunerna i länet.
- För att boka, ring 0771-71 10 20 senast två timmar före resan.
- Tiden för resan kan flyttas 45 minuter framåt eller bakåt, beroende på planeringen. Resan anpassas efter den servicenivå som din kommun har beslutat att du ska ha.
- Du kan boka resor varje dag mellan klockan 06:00 och 23:00, upp till två veckor i förväg.
- Avboka när som helst, dygnet runt.
Färdtjänst mellan kommuner
När du bokar, tala om:
- Ditt namn och födelsedatum (eller kundnummer)
- Var du vill bli hämtad
- Vart du vill åka
- När du vill åka eller när du vill vara framme
- Om du vill boka en resa tillbaka – och i så fall när
- Portkod och telefonnummer till de adresser där du vill bli hämtad
- Om resan gäller vårdbesök eller behandling
- Om du har hjälpmedel, till exempel rullstol eller rollator
- Om du har med dig ledsagare eller medresenär
- Om du behöver extra hjälp av föraren (som du fått beviljat av din handläggare)
I den kommunöverskridande färdtjänsten har du möjlighet att göra upp till tio icke väsentliga enkelresor varje månad.
Sjukresor
Du som har rätt till sjukresa på grund av medicinska skäl eller funktionsnedsättning ringer 0771-71 10 20 och bokar din resa minst två timmar före avresa.
Tiden för sjukresan kan flyttas upp till 45 minuter framåt eller bakåt. Resan planeras utifrån den servicenivå du har fått.
Om du ska resa utanför länet:
- Boka senast vardagen före resan, innan klockan 16:00.
- Sjukresor körs dygnet runt med taxi, minibuss eller liknande fordon.
Ofta reser du tillsammans med andra, eftersom sjukresor samordnas med färdtjänst.
När du bokar, tala om:
- Ditt namn och födelsedatum
- Att det gäller en sjukresa
- Om du har med dig en följeslagare eller ledsagare
- Om du behöver hjälp från bostaden till fordonet
Hjälp oss bli bättre
Efter vårt samtal kan du bli uppringd av företaget Ipsos. De ringer från telefonnummer 0611-34 42 00 och vill veta mer om din senaste resa med oss. Deras undersökning är en del av vårt arbete för att bli bättre.
Dina åsikter är viktiga, så tack för att du tar dig tid att svara på deras frågor.
Behöver du hjälp?
Du som har svårt att tala, läsa, skriva eller minnas kan få personligt stöd vid kontakt med beställningscentralen via Teletal på telefonnummer 020-22 11 44. Tjänsten är kostnadsfri. För mer information besök www.teletal.se.