-
Så reser du med oss
- Sök resa
- Inför resan
- Ombord
-
Beställningstrafik
-
Närtrafik
- Matbutiker på landsbygden
- Finspång - Hållplatser i Närtrafiken
- Motala - Hållplatser i Närtrafiken
- Vadstena - Hållplatser i Närtrafiken
- Mjölby - Hållplatser i Närtrafiken
- Ödeshög - Hållplatser i Närtrafiken
- Boxholm - Hållplatser i Närtrafiken
- Ydre - Hållplatser i Närtrafiken
- Kinda - Hållplatser i Närtrafiken
- Linköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Åtvidaberg - Hållplatser i Närtrafiken
- Valdemarsvik - Hållplatser i Närtrafiken
- Söderköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Norrköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Servicelinjer
- Färdtjänst & sjukresor
- Skärgårdstrafik
- Gruppresor
- Skolskjuts
-
Närtrafik
- Biljetter
- Kundservice
- E-tjänster
Tillgänglighetsbrister ostgotatrafiken.se
Här ser du de fall som är kända där vi inte uppfyller tillgänglighetskraven på ostgotatrafiken.se.
Pdf-dokument
En del pdf-dokument uppfyller inte lagkraven. När nya versioner av dessa dokument läggs ut kommer de göras tillgängliga. I de fall det är möjligt kommer uppdatering till tillgängligt format göras tidigare.
Exempel på kända fel
- Vissa pdf-dokument är inskannade och kan inte läsas av skärmläsare.
- Vissa pdf-dokument saknar taggar och fungerar dåligt i skärmläsare.
- Läsordningen kan vara felaktig.
Funktion för att ladda ner kvitto
Kunder som betalat med betalkort i stadstrafiken, vilket kallas att "blippa", kan på vår webbplats ladda ner ett kvitto av köpet. Tjänsten har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Vissa delar presenteras på engelska.
- Bristfälliga felmeddelanden.
Planen framåt
Arbete pågår med att ta fram en ny tjänst. Tjänsten beräknas vara klar under 2022.
Företagsportalen
Företagsportalen har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Alt-texter saknas på flera bilder.
- Det är inte möjligt att fullt ut förflytta sig i portalen enbart med tangentbord.
Planen framåt
Vi beräknar ha kunnat åtgärda brister under 2022. Förbättringar av tjänsten kommer göras löpande.
Skolportalen
Skolportalen har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Alt-texter saknas på flera bilder.
- Det är inte möjligt att fullt ut förflytta sig i portalen enbart med tangentbord.
Planen framåt
Vi beräknar ha kunnat åtgärda bristerna under 2022. Förbättringar av tjänsten kommer göras löpande.
Webbtjänst färdtjänst
Ett mindre antal av våra färdtjänstkunder har möjligheten att boka och avboka inomkommunala resor via en webbtjänst. Webbtjänsten är en del av vårt bokningssystem men är gammal och kan inte enkelt göras tillgänglig.
Exempel på kända fel
- Vissa felmeddelanden saknas och de som visas presenteras för kort tid.
- Webbtjänsten är delvis responsiv men har brister.
Planen framåt
Just nu pågår en förstudie om ett nytt bokningssystem för vår beställningstrafik. Vi kommer sedan att genomföra en upphandling av ett nytt bokningssystem som kommer ersätta det nuvarande. Det beräknas vara i drift under 2023.