-
Så reser du med oss
- Sök resa
- Inför resan
- Ombord
-
Beställningstrafik
-
Närtrafik
- Matbutiker på landsbygden
- Finspång - Hållplatser i Närtrafiken
- Motala - Hållplatser i Närtrafiken
- Vadstena - Hållplatser i Närtrafiken
- Mjölby - Hållplatser i Närtrafiken
- Ödeshög - Hållplatser i närtrafiken
- Boxholm - Hållplatser i närtrafiken
- Ydre - Hållplatser i Närtrafiken
- Kinda - Hållplatser i närtrafiken
- Linköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Åtvidaberg - Hållplatser i Närtrafiken
- Valdemarsvik - Hållplatser i Närtrafiken
- Söderköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Norrköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Servicelinjer
- Färdtjänst & sjukresor
- Skärgårdstrafik
- Gruppresor
- Skolskjuts
-
Närtrafik
- Biljetter
- Kundservice
- E-tjänster
- Smart val
- 2 för 1
Tillgänglighetsbrister ostgotatrafiken.se
Här beskriver vi de fall som är kända där vi inte uppfyller tillgänglighetskraven på ostgotatrafiken.se.
Pdf-dokument
En del pdf-dokument uppfyller inte lagkraven. När nya versioner av dessa dokument läggs ut kommer de göras tillgängliga. I de fall det är möjligt kommer uppdatering till tillgängligt format göras tidigare.
Exempel på kända fel
- Vissa pdf-dokument är inskannade och kan inte läsas av skärmläsare.
- Vissa pdf-dokument saknar taggar och fungerar dåligt i skärmläsare.
- Läsordningen kan vara felaktig.
Funktion för att ladda ner kvitto
Kunder som betalat med betalkort i stadstrafiken, vilket kallas att "blippa", kan på vår webbplats ladda ner ett kvitto av köpet. Tjänsten har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Vissa delar presenteras endast på svenska.
Planen framåt
Arbete pågår med att förbättra tjänsten. Den beräknas vara klar under 2023.
Företagsportalen
Företagsportalen har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Alt-texter saknas på flera bilder.
- Det är inte möjligt att fullt ut förflytta sig i portalen enbart med tangentbord.
Planen framåt
Vi beräknar ha kunnat åtgärda brister under 2023. Förbättringar av tjänsten kommer göras löpande.
Skolportalen
Skolportalen har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Alt-texter saknas på flera bilder.
- Det är inte möjligt att fullt ut förflytta sig i portalen enbart med tangentbord.
Planen framåt
Vi beräknar ha kunnat åtgärda bristerna under 2023. Förbättringar av tjänsten kommer göras löpande.
Webbtjänst färdtjänst
Ett mindre antal av våra färdtjänstkunder har möjligheten att boka och avboka inomkommunala resor via en webbtjänst. Webbtjänsten är en del av vårt bokningssystem men är gammal och kan inte enkelt göras tillgänglig.
Exempel på kända fel
- Vissa felmeddelanden saknas och de som visas presenteras för kort tid.
- Webbtjänsten är delvis responsiv men har brister.
Planen framåt
Just nu pågår en upphandling av ett nytt bokningssystem för vår beställningstrafik, när det är i drift beräknas denna tjänst vara åtgärdad. Det sker någon gång under 2024.
Information om min tilläggsavgift
Den som reser utan giltig biljett ska betala en tilläggsavgift. Kontrollanten ger resenären ett kort med en länk och QR-kod där resenären får information om betalning och eventuell överklagan. Varje länk är unik för varje tilläggsavgift och sidan är inte fullt tillgänglig.
Exempel på kända fel
- Fel i rubriker
- Fel i navigering
- Problem i mobiler med mindre skärmbredd
Planen framåt
En uppdatering av sidan ska tas fram. Tjänsten beräknas vara klar under 2024.