Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Återköp & biljettbyten

Vi har ingen generell ångerrätt på köpta biljetter, det förekommer dock tillfällen då du som kund kan få pengar tillbaka för din biljett.

Du har när som helst möjligheten att byta omfattning på din 365- eller 30-dagarsbiljett genom att utöka eller minska din zon. Skulle ditt behov av 365- eller 30-dagarsbiljett upphöra, köper vi tillbaka den period som kvarstår av biljetten.

Återköp & biljettbyten från och med 29 oktober

Skrolla ner för information kring biljetter köpta före 29 oktober.

Hos Östgötatrafiken gäller följande för återköp och biljettbyten.

Vilka biljetter omfattas?

365-dagarsbiljetter och 30-dagarsbiljetter

När kan biljetter återköpas eller bytas?

  • Innan perioden börjat gälla – då får du tillbaka hela beloppet.
  • Under påbörjad period – du får tillbaka en del av beloppet. Hur mycket beror på hur länge biljetten har varit giltig. Se tabeller för återbetalning nedan.

Hur sker återbetalningen?

Återköp sker till dig som betalat biljetten, normalt via en värdekod som kan användas för att köpa nya biljetter. Har du köpt biljetten via appen kan du även få återbetalningen via det betalsätt som användes vid köpet.

Vart vänder jag mig?

Återköp sker via vår kundservice på 0771-21 10 10. Det går också bra att besöka våra kundcenter i Linköping eller Norrköping. 

Hur mycket kan jag få tillbaka?

30-dagarsbiljett

  • Första giltighetsdagen: 80 % av priset.
  • Dag två: 60 %
  • Dag tre: 50 %
  • Dag fyra: 40 %
  • Dag fem: 30 %
  • Dag sex: 20 %
  • Dag sju: 10 %
  • Efter dag sju: Ingen återbetalning

365-dagarsbiljett

  • Månad ett: 90 % av priset
  • Månad två: 80 %
  • Månad tre 70 %
  • Månad fyra: 60 %
  • Månad fem: 50 %
  • Månad sex: 40 %
  • Månad sju 30 %
  • Månad åtta 20 %
  • Månad nio: 10 %
  • Efter månad nio: Ingen återbetalning

Återköpen hanteras av Östgötatrafikens kundservice eller kundcenter i Linköping och Norrköping.

Övrigt biljettsortiment

Betalda enkelbiljetter, 24-timmarsbiljetter och närtrafikbiljetter återköps oaktiverade om du inte har kunnat nyttja din biljett vid exempelvis stora trafikstörningar eller om du har fått fel biljett vid köp. Eftersom biljetterna är opersonliga kan du, om du vill, fritt överlåta dem till någon annan.

Reskassa

Reskassa återköps ej. Under tiden som vi har två biljettsystem har du som kund möjlighet att växla in din reskassa mot en värdekod som du kan använda i det nya systemet.