Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Återköp & biljettbyten

Vi har ingen generell ångerrätt på köpta biljetter, det förekommer dock tillfällen då du som kund kan få pengar tillbaka för din biljett.

Du kan när du vill byta omfattning på din 365- eller 30-dagarsbiljett genom att utöka eller minska din zon. Skulle ditt behov av 365- eller 30-dagarsbiljett upphöra, köper vi tillbaka den period som kvarstår av biljetten.

Återköp & biljettbyten från och med 29 oktober 2019

Skrolla ner för information kring biljetter köpta före 29 oktober 2019.

Hos Östgötatrafiken gäller följande för återköp och biljettbyten.

Vilka biljetter omfattas?

365-dagarsbiljetter och 30-dagarsbiljetter

När kan biljetter återköpas eller bytas?

  • Innan perioden börjat gälla – då får du tillbaka hela beloppet.
  • Under påbörjad period – du får tillbaka en del av beloppet. Hur mycket beror på hur länge biljetten har varit giltig. Se tabeller för återbetalning under rubriken "Hur mycket kan jag få tillbaka". 

Hur sker återbetalningen?

Återköp sker till den som betalat biljetten. I första hand sker återbetalningen via det betalsätt som användes vid köpet. Är det inte möjligt sker återbetalningen till personens bankkonto.

Vart vänder jag mig?

Har du köpt din biljett i appen eller till vårt nya kort sker återköp via vår kundservice på 0771-21 10 10. Det går också bra att besöka våra kundcenter i Linköping eller Norrköping. 

Har du din biljett på det gamla Resekortet sker återköp hos våra kundcenter i Linköping eller Norrköping. Har du inte möjlighet att besöka våra kundcenter kan du även skicka Resekortet till oss. 

Skicka det gamla Resekortet till:

Östgötatrafiken
Box 1550
581 15 Linköping

Du som inte har registrerat ditt gamla resekort i webbutiken behöver även skicka med kvittot för den köpta årsbiljetten. 

Har du köpt årsbiljetten kontant ska du uppge namn, adress och gärna ett bankkontonummer samt bankens namn om du vill att vi sätter in pengarna där. Annars skickar vi en utbetalningsavi till din adress. En expeditionsavgift på 100 kr tillkommer.

Har du köpt årsbiljetten mot faktura ska du uppge företagsnamn och adress så betalas restvärdet ut på en kreditfaktura. En expeditionsavgift på 200 kr tillkommer.

Hur mycket kan jag få tillbaka?

30-dagarsbiljett

  • Första giltighetsdagen: 80 % av priset.
  • Dag två: 60 %
  • Dag tre: 50 %
  • Dag fyra: 40 %
  • Dag fem: 30 %
  • Dag sex: 20 %
  • Dag sju: 10 %
  • Efter dag sju: Ingen återbetalning

365-dagarsbiljett

  • Månad ett: 90 % av priset
  • Månad två: 80 %
  • Månad tre 70 %
  • Månad fyra: 60 %
  • Månad fem: 50 %
  • Månad sex: 40 %
  • Månad sju 30 %
  • Månad åtta 20 %
  • Månad nio: 10 %
  • Efter månad nio: Ingen återbetalning

En månad avser perioden från det datum du köpte biljetten. Köpte du biljetten den 7 februari anses en ny månad ha påbörjats den 8 mars osv. För 365-dagarsbiljett gäller att om en ny månad har påbörjats räknas hela månaden som förbrukad.

Återköpen hanteras av Östgötatrafikens kundservice eller kundcenter i Linköping och Norrköping.

Övrigt biljettsortiment

Betalda enkelbiljetter, 24-timmarsbiljetter och närtrafikbiljetter återköps oaktiverade om du inte har kunnat nyttja din biljett vid exempelvis stora trafikstörningar eller om du har fått fel biljett vid köp. Eftersom biljetterna är opersonliga kan du, om du vill, fritt överlåta dem till någon annan.

Reskassa

Reskassa återköps ej. Under tiden som vi har två biljettsystem har du som kund möjlighet att byta in din reskassa mot en värdekod som du kan använda i det nya systemet.

Hej då Resekortet!

Den 14 juni är sista dagen du kan använda ditt gamla resekort för att resa med oss. Har du fortfarande reskassa eller biljetter kvar på ditt gamla resekort? Det här är de alternativ du har