-
Så reser du med oss
- Sök resa
- Inför resan
- Ombord
-
Beställningstrafik
-
Närtrafik
- Matbutiker på landsbygden
- Finspång - Hållplatser i Närtrafiken
- Motala - Hållplatser i Närtrafiken
- Vadstena - Hållplatser i Närtrafiken
- Mjölby - Hållplatser i Närtrafiken
- Ödeshög - Hållplatser i närtrafiken
- Boxholm - Hållplatser i närtrafiken
- Ydre - Hållplatser i Närtrafiken
- Kinda - Hållplatser i närtrafiken
- Linköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Åtvidaberg - Hållplatser i Närtrafiken
- Valdemarsvik - Hållplatser i Närtrafiken
- Söderköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Norrköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Servicelinjer
- Färdtjänst & sjukresor
- Skärgårdstrafik
- Gruppresor
- Skolskjuts
-
Närtrafik
- Biljetter
- Kundservice
- E-tjänster
- Smart val
- 2 för 1
Ny trafik sommaren 2024
Den här sommaren görs en del förändringar av kollektivtrafiken i Östergötland. Antalet avgångar utökas på flera linjer och trafiken blir snabbare mellan vissa orter och områden
Förändringar från 19 augusti
- Norrköpings stadstrafik förändras. Nu går det att resa från flera stadsdelar direkt till resecentrum utan byte.
- Vrinnevisjukhuset får fler avgångar och kollektivtrafiken till Händelö, Malmölandet och Herstadberg förbättras.
Förändringar från 17 juni
- Motalas stadstrafik får ett enklare linjesystem – åtta linjer blir fem. Vissa linjer får ny, rakare färdväg med kortare restid till centrum.
- Kollektivtrafiken kring Ödeshög och västra delen av Mjölby kommun blir enklare att överblicka och sträckan mellan Ödeshög och Mjölby får fler avgångar och kortare restid.
Norrköping – ny kollektivtrafik från 19 augusti 2024
- Linje 10 får ny färdväg och kortare restid. Trafikerar Åby – Ingelsta – Norrköpings resecentrum – Söder Tull – Vrinnevisjukhuset. Fler avgångar till och från Vrinnevisjukhuset, samt fler avgångar på Gamla Övägen. Restiden mellan Åby och Vrinnevisjukhuset blir därmed tio minuter kortare.
- Linje 11 får ny färdväg och trafikerar Himmelstalund – Skarphagen – Söder Tull – Vilbergen – Vrinnevisjukhuset. Det innebär att resan mellan Himmelstalund och Vrinnevisjukhuset blir drygt tio minuter kortare.
- Linje 12 får ny färdväg och trafikerar Åby – Jursla – Ingelsta – Norrköpings resecentrum – Söder Tull – Oxelbergen – Lindö.
- Linje 13 får ny färdväg och trafikerar Herstaberg – Ingelsta – Norrköpings resecentrum – Söder Tull – Smedby/Rambodal. Restiden mellan Smedby/Rambodal och Norrköpings resecentrum blir tio minuter kortare.
- Hållplats Loddby allé får fler avgångar.
- Hållplats Hustomtebacken ersätts av ny hållplats på Lidaleden.
- Hållplats Smedbygatan trafikeras endast av linje 440 och 444.
- Sträckan Borgsmoskolan – Himmelstalund trafikeras varje halvtimma på vardagar, samt var 40:e minut på helger.
Kisa – ny kollektivtrafik från 17 juni 2024
- Kisas tätortstrafik blir anropsstyrd. Läs mer här.
Mjölby – ny kollektivtrafik från 17 juni 2024
- Linje 354 tas bort på grund av få resande. Linjen ersätts med anropsstyrd servicetrafik och närtrafik.
- Linje 355 behåller dagens utbud men får ny färdväg. Från 10 december 2023 trafikeras båda riktningarna morgon och eftermiddag.
- Linje 653 tas bort på grund av få resande. Vi hänvisar till Mantorp och Mjölby där det finns ett bra utbud av kollektivtrafik. Ersätts med anropsstyrd servicetrafik och närtrafik.
- Hållplats Järnvägsparken och hållplats Tunet läggs ner på grund av närhet till andra hållplatser.
Motala – ny kollektivtrafik från 17 juni 2024
Stadstrafik
- Linje 301 fortsätter trafikera som innan. Hållplats Bollhusgatan, Norra Lundsgatan, Väster centrum och Vätterliden läggs ner på grund av närhet till andra hållplatser.
- Linje 302 får en ny färdväg genom Bergsätters industriområde och Bråstorp handelsområde. Ny sluthållplats blir Bråstorp Västra. Slutar trafikera följande hållplatser på grund av ändrad färdväg: Bergborraregatan, Bergtallsvägen, Gullvivegatan, Mariebergs Gård, Sandkullsgatan, Södra Bergsätter, Violgatan. Slutar även trafikera Bollhusgatan, Väster centrum och Vätterliden. Servicelinje 312 finns kvar.
- Linje 303 får Sandåsvägen som ny ändhållplats i stället för Bråstorp Västra. Bråstorp Västra trafikeras av linje 302 och 305. Hållplatserna Borgmästaretorget, Charlottenborgsskolan, Luxorgatan Södra och Vänortsvägen läggs ner.
- Linje 304 får ny färdväg. Trafikerar Torvmossen – Motala Central – Charlottenborg – Ekenäs, samma färdväg i båda riktningar.
- Linje 305 får rakare färdväg med kortare restid då Ekön trafikeras via Lasarettsgatan i stället för via Ulaxgatan/Kråkrisvägen. Hållplats Nygatan läggs ner.
- Linje 308, 309 och 310 tas bort. Trafikeras under tidiga mornar, kvällar, nätter och helger istället av linje 301, 302, 303, 304 och 305.
- Övriga hållplatser som läggs ner för att få snabbare resväg eller på grund av få resande:
- Vårdcentralen Marieberg
- Bussgaraget
- Jätten
- Lasarettet Entrén
- Lasarettet Norrängsgatan
- Medevivägen 84
- Hållplats som byter namn:
- Väster 71:an byter namn till Vårdcentralen Marieberg.
Landsbygdstrafik
- Linje 612 får utökat utbud, med en avgång i halvtimmen under rusningstid. Hållplatser som läggs ner för att få snabbare resväg eller på grund av få resande är Fivelstadvägen, Knapetorp, Medhamra, Ringtrastvägen.
- Linje 613 kortas av och går sträckan Motala – Fågelsta, med något minskat utbud (åtta avgångar om dagen). Hållplatser som läggs ner är Fivelstad kvarn, Skogslund, Sund Fågelsta, Ringtrastvägen och Rävsjö.
- Linje 628 trafikerar via Motala Central med de avgångar som ska till Mariebergsskolan. Hållplatser som läggs ner på grund av få resande är Axhultsvägen, Björnstorp, Dalskog, Dansby, Dungen, Nyberg, Servicehuset Godegård och Vårgården.
- Linje 629 tas bort på grund av få resande. Ersätts av närtrafik.
Vadstena – ny kollektivtrafik från 17 juni 2024
- Linje 612 får utökat utbud med en avgång i halvtimmen under rusningstid. Hållplatser som läggs ner för att få snabbare resväg eller på grund av få resande är Fivelstadvägen, Knapetorp, Medhamra, Ringtrastvägen.
Ödeshög – ny kollektivtrafik från 17 juni 2024
- Linje 663 tas bort. Sträckan fortsätter trafikeras av linje 680 (tidigare 665).
- Linje 664 tas bort. En del av sträckan fortsätter trafikeras av linje 680 (tidigare 665). Hållplatser som läggs ner för att få snabbare resväg eller på grund av få resande är Alvastra vägkors, Disevid, Heda, Hillingstad, Isberga, Kålstad, Lilla Broby, Rök, Stora Broby och Tjugbyvägen. Närtrafik finns kvar i området.
- Linje 665 byter nummer till 680.
- Linje 670 Linjen får en rakare färdväg och trafikerar inte Trehörna. Boende kring Boet och Trehörna har möjlighet att nyttja närtrafik mot såväl Tranås som Ödeshög, samt anropsstyrda turer som ansluter från Trehörna till linje 670.
- Linje 677 tas bort på grund av få resande. Vi hänvisar till linje 680 och Östgötapendeln.
- Linje 680 (tidigare 665) får fler avgångar till Mjölby, Väderstad och Hästholmen.
- Linje 681 byter nummer till 68 och får fler avgångar till och från Mjölby.
- Övriga hållplatser som läggs ner för att få snabbare resväg eller på grund av få resande:
- Bergslund
- Forsby
- Frösäng
- Kyleberg
- Långvägen
- Munketorp
- Nybble
- Per Brahevägen
- Rinnavägen
- Sjöstorp
- Skebyvägen
- Smedstorp
- Sockendal
Därför utvecklar vi kollektivtrafiken
Vårt uppdrag är att utveckla en kollektivtrafik som bidrar till en hållbar framtid. Ju fler som reser kollektivt desto närmare kommer vi det målet. Därför är det viktigt att kollektivtrafiken är så bra som möjligt för så många som möjligt.
För att kollektivtrafiken ska vara intressant som färdmedel krävs ett enkelt trafiksystem, bra utbud och snabba resor – vilket innebär raka färdvägar och färre hållplatser. Och för att kunna sätta in fler avgångar där många reser, kan vi behöva ta bort linjer och hållplatser där få reser.
Kollektivtrafik är mest hållbar där många reser tillsammans
Ett vanligt missförstånd är att kollektivtrafiken ska lösa allas resebehov, oavsett var man bor. Så enkelt är det dessvärre inte. Det är varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart att trafikera med tomma bussar på sträckor där få reser. Därför kan vissa behöva använda till exempel cykel, moped eller bil för att ta sig till en större hållplats där vi erbjuder ett bra utbud av kollektivtrafik.
Oavsett om du pendlar, åker buss till fritidsaktiviteten eller bara någon enstaka gång har möjlighet att välja oss framför bilen – så hjälper du till att minska trycket i trafiken och på klimatet.