Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Tillgänglighets­redogörelse för Östgötatrafiken

På den här sidan beskriver vi hur väl webbplatsen och våra appar uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi tar även upp kända brister och hur vi planerar att åtgärda dem.

Det är viktigt för oss att våra digitala tjänster ska fungera så bra som möjligt för alla och vi arbetar kontinuerligt med att upprätthålla och förbättra den digitala tillgängligheten.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Webbplatsen har vissa tillgänglighetsbrister men uppfyller till största delen lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Hur tillgängliga är våra appar?

Vi har två olika appar som används av våra kunder.

Appen Östgötatrafiken

I appen Östgötatrafiken söker du resor för den allmänna kollektivtrafiken och köper biljetter. Appen har vissa tillgänglighetsbrister men uppfyller till största delen lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Appen Östgötatrafiken - Beställning

I appen Östgötatrafiken – Beställning kan våra färdtjänstkunder själva boka och hantera färdtjänstresor. Appen har flera brister i tillgänglighet. Arbete pågår med att upphandla ett nytt bokningssystem och leverantören har meddelat att de avser avveckla appen. Appen kommer därför finnas kvar i dess nuvarande form till dess ett nytt bokningssystem finns på plats och vi kan erbjuda en helt ny app. De kunder som inte kan nyttja appen är välkomna att göra sina bokningar visa telefon.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt med att upprätthålla och förbättra webbplatsens och appen tillgänglighet. Har du upptäckt brister som vi inte beskriver här ber vi dig kontakta oss. Du kan kontakta oss via vårt webbformulär, du kan ringa oss på 0771-21 10 10 eller så kan du skicka post till oss. Skicka då ditt brev till:

AB Östgötatrafiken
Box 1550
581 15 Linköping

Kontakta tillsynsmyndigheten

Har du anmält en brist men fortsatt anser att vi inte uppfyller kraven på tillgänglighet kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det. De har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning

Kända tillgänglighetsbrister

Hur vi testat

Webbplatsen ostgotatrafiken.se

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av ostgotatrafiken.se. Senaste bedömningen gjordes den 21 april 2021. 

Dessutom använder vi tjänsten Siteimprove som kontinuerligt gör automatiska tester av webbplatsen och rapporterar fel.

Vi genomför även kontinuerliga tester med personer som är blinda eller har kraftigt nedsatt syn.

Appen Östgötatrafiken

En granskning av appen Skånetrafiken gjordes av konsultbolaget Funka under april 2021. Eftersom Skånetrafiken, Östgötatrafiken och Blekingetrafiken har gemensam apputveckling, och apparna bara har marginella skillnader kan vi utgå från samma granskning för appen Östgötatrafiken.

Parallellt med Funkas granskning har flera användbarhetstester genomförts med personer som är blinda eller har kraftigt nedsatt syn. Vi har ett väl utvecklat samarbete med olika intresseorganisationer för att säkerställa att våra appar fungerar på bästa sätt för användarna.

Appen Östgötatrafiken - Beställning

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av appen. Senaste bedömningen gjordes den 25 maj 2021.