- Så reser du med oss
- Biljetter
-
Kundservice
-
Hur kan vi hjälpa dig?
- Alla kontaktvägar
- Vanliga frågor och svar
- Appen
- Tillgänglighet
- Instruktionsfilmer
- Trafikinformation
- Vanliga ärenden
-
Hur kan vi hjälpa dig?
- E-tjänster
Tillgänglighetsredogörelse för Östgötatrafiken
På den här sidan beskriver vi hur väl webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi tar även upp kända brister och hur vi planerar att åtgärda dem.
Det är viktigt för oss att våra digitala tjänster ska fungera så bra som möjligt för alla och vi arbetar kontinuerligt med att upprätthålla och förbättra den digitala tillgängligheten.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Webbplatsen har vissa tillgänglighetsbrister men uppfyller till största delen lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Hur tillgängliga är våra appar?
Båda våra appar har vissa tillgänglighetsbrister. Ett arbete pågår med att åtgärda dessa brister. Målet är att båda ska vara tillgängliga och uppfylla lagkraven senaste 23 juni 2021 vilket är det datum då publika appar berörs av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi arbetar kontinuerligt med att upprätthålla och förbättra webbplatsens tillgänglighet. Har du upptäckt brister som vi inte beskriver här ber vi dig kontakta oss. Du kan kontakta oss via vårt webbformulär, du kan ringa oss på 0771-21 10 10 eller så kan du skicka post till oss. Skicka då ditt brev till:
AB Östgötatrafiken
Box 1550
581 15 Linköping
Kontakta tillsynsmyndigheten
Har du anmält en brist men fortsatt anser att vi inte uppfyller kraven på tillgänglighet kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det. De har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Kontakta Myndigheten för digital förvaltning
Kända brister på webbplatsen
Pdf-dokument
Pdf-tidtabeller
Våra pdf-tidtabeller skapas av ett externt system och är inte tillgängliga. Vi hänvisar till vår reseplanerare där alla avgångstider finns i ett tillgängligt format.
Avgångstider för skärgårdstrafiken och kommunöverskridande färdtjänst finns dock inte i reseplaneraren. Arbete med att göra dem tillgängliga pågår.
Övriga pdf-dokument
En del pdf-dokument som publicerades före den 23 september 2020 uppfyller inte lagkraven. När nya versioner av dessa dokument läggs ut kommer de göras tillgängliga. I de fall det är möjligt kommer uppdatering till tillgängligt format göras tidigare.
Exempel på kända fel
- Vissa pdf-dokument är inskannade och kan inte läsas av skärmläsare.
- Vissa pdf-dokument saknar taggar och fungerar dåligt i skärmläsare.
- Läsordningen kan vara felaktig.
Video
Vi har ett antal olika filmer på vår webbplats. En del av de filmer som gjordes före 23 september 2020 har vissa brister i tillgänglighet.
Exempel på kända fel
- Berättarröst saknas.
Planen framåt
Många av våra filmer kommer att behövas uppdateras under hösten/vintern i samband med att nya funktioner kommer ut. De filmer som idag inte är fullt tillgängliga kommer då att bli tillgängliga.
Resesök
På vår startsida finns vår reseplanerare där du kan söka efter resor med Östgötatrafiken.
Känt fel
- Svårt att uppfatta och välja föreslagna hållplatser med skärmläsare.
Planen framåt
Vi tittar på hur det kan hanteras på ett bättre sätt.
Toppmeny
Högst upp på sidan finns vår meny för navigering av sidans innehåll.
Exempel på kända fel
- Navigering med skärmläsare är svår och otydlig.
Planen framåt
Arbete pågår med att förbättra menyn men hänsyn till just skärmläsare.
Gamla webbutiken
Till vårt gamla biljettsystem som avvecklades juni 2020 ingick även en webbutik. Webbutiken kommer finnas kvar som längst fram till sommaren 2022 för att erbjuda möjligheten för kunder att själva kunna kontrollera om det finns reskassa kvar på ett gammalt resekort.
Exempel på kända fel
- Tjänsten har inte en flexibel design. Den fungerar därför dåligt på mindre skärmar.
Planen framåt
För att uppfylla tillgänglighetskraven skulle en helt ny tjänst behövas utvecklas. Eftersom tjänsten är under avveckling har vi valt att inte göra det.
Vill du kontrollera hur mycket reskassa som finns kvar på ett gammalt resekort kan du även ringa kundservice på 0771-21 10 10. Du kan även kontakta oss på Facebook.
Funktion för att ladda ner kvitto
Kunder som betalat med betalkort i stadstrafiken, vilket kallas att "blippa", kan på vår webbplats ladda ner ett kvitto av köpet. Tjänsten har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Vissa delar presenteras på engelska.
- Bristfälliga felmeddelanden.
Planen framåt
Arbete pågår med att ta fram en ny tjänst. Tjänsten beräknas vara klar under Q1 2021.
Tjänst för köp av biljett till kort
Vi har en tjänst där kunder kan köpa vårt kort, köpa biljetter till kortet samt se och aktivera biljetter som finns på ett kort. Tjänsten har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Känt fel:
- Svårt att uppfatta och välja föreslagna hållplatser med skärmläsare.
Planen framåt
Arbete pågår och beräknas vara åtgärdat under Q1 2021.
Företagsportalen
Företagsportalen har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Alt-texter saknas på flera bilder.
- Det är inte möjligt att fullt ut förflytta sig i portalen enbart med tangentbord.
Planen framåt
Vi beräknar ha kunnat åtgärda bristerna under Q1 2021. Förbättringar av tjänsten kommer göras löpande.
Skolportalen
Skolportalen har utvecklats och förvaltas tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Tjänsten hittar du här
Exempel på kända fel
- Alt-texter saknas på flera bilder.
- Det är inte möjligt att fullt ut förflytta sig i portalen enbart med tangentbord.
Planen framåt
Vi beräknar ha kunnat åtgärda bristerna under Q2 2021. Förbättringar av tjänsten kommer göras löpande.
Webbtjänst färdtjänst
Ett mindre antal av våra färdtjänstkunder har möjligheten att boka och avboka inomkommunala resor via en webbtjänst. Webbtjänsten är en del av vårt bokningssystem men är gammal och kan inte enkelt göras tillgänglig.
Exempel på kända fel
- Vissa felmeddelanden saknas och de som visas presenteras för kort tid.
- Webbtjänsten är delvis responsiv men har brister.
Planen framåt
Just nu pågår en förstudie om ett nytt bokningssystem för vår beställningstrafik. Vi kommer sedan att genomföra en upphandling av ett nytt bokningssystem som kommer ersätta det nuvarande.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av ostgotatrafiken.se.
Senaste bedömningen gjordes den 30 september 2020.