Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

En person sitter och söker en resa i vår app

Vår app

Idag vill de allra flesta använda sin mobiltelefon för att planera och betala sina resor. Därför är det ett självklart steg för oss att ytterligare utveckla den funktionen. Här kan du läsa allt om vår app.

Varför ska jag använda appen?

Att köpa biljett via app är det absolut enklaste sättet att resa med Östgötatrafiken. Det är smidigt – du har allt du behöver i fickan, reseplanerare, kartor, tider med mera. Det är lätt att betala – med swish, betalkort eller via faktura. Du kan snabbt och enkelt, oavsett var du befinner dig, förnya/köpa biljett. Det går snabbt att stiga ombord – biljetten är klar att användas direkt. 

Måste jag ha ett konto hos Östgötatrafiken för att använda appen?

Nej, du behöver inte registrera något konto för att planera och köpa en resa i appen, men det gör dina köp säkrare. Har du ett konto och köper din biljett när du är inloggad skyddas biljetten av vår förlustgaranti, exempelvis om du blir av med mobilen eller appen. Med ett konto har du också möjlighet att låna ut aktiva 30- och 365-dagarsbiljetter när du inte själv behöver resa.

Vad händer med biljetter som jag har i gamla appen?

Vår gamla app försvann för nedladdning hösten 2019. Har du förköpta biljetter i den gamla appen kan du dock fortsätta att resa på dessa upp till ett år efter du köpte dem.

Hur laddar jag hem appen?

Vår app finns för iPhone och Android. Sök efter "Östgötatrafiken" i App Store/Google Play eller klicka på länkarna för att komma direkt till respektive sida för nedladdning. Appikonen för den nya appen består av vår vita logga mot en röd bakgrund. 

Är priset samma i appen som i övriga säljkanaler?

Ja, priset är samma oavsett var du köper din biljett.

Vilka biljetter kan jag köpa i appen?

I stort sett alla våra biljetter finns att köpa i nya appen.

Hur köper jag biljett?

Det som krävs är att du har en smartphone och att du är ansluten till internet vid köp och när du aktiverar och visar din biljett. Förköpta biljetter kan du aktivera i upp till ett år efter köptillfället. 

Vad kostar min resa?

Priset på din resa beror på var och hur du vill resa. Vår trafik är indelad i fyra olika zonstorlekar – liten, mellan, stor och län. Zonernas storlek och placering bestäms automatiskt när du köper din biljett genom att du anger hållplatserna där du vill stiga på, av eller byta. Zonen du valt visas också på en karta. 

När din resa är planerad kan du även se det aktuella biljettpriset.

Obs! Biljetten gäller i hela den zon du valt, oavsett trafikslag och var i länet din resa sker. Läs mer om våra zoner här.

Hur fungerar min appbiljett ombord?

Aktivera din appbiljett innan du går ombord. På våra bussar och spårvagnar skannar du appbiljetten i de nya biljettläsarna. Ombord på våra pendeltåg skannas din aktiverade appbiljett av kundvärden. Tänk på att du måste vara uppkopplad när du reser med appen.

Kan jag låna ut min appbiljett till någon annan?

Om du har en aktiverad 30- eller 365-dagarsbiljett kan den lånas ut till ett annat mobilnummer, till exempel en familjemedlems telefon, när du själv inte behöver resa. Läs mer här om hur det går till.

Ladda ner appen här

I Östgötatrafikens app har du koll på var din buss är. Här köper och hanterar du även dina biljetter. Läs mer om appen