-
Så reser du med oss
- Sök resa
- Inför resan
- Ombord
-
Beställningstrafik
-
Närtrafik
- Matbutiker på landsbygden
- Finspång - Hållplatser i Närtrafiken
- Motala - Hållplatser i Närtrafiken
- Vadstena - Hållplatser i Närtrafiken
- Mjölby - Hållplatser i Närtrafiken
- Ödeshög - Hållplatser i närtrafiken
- Boxholm - Hållplatser i närtrafiken
- Ydre - Hållplatser i Närtrafiken
- Kinda - Hållplatser i närtrafiken
- Linköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Åtvidaberg - Hållplatser i Närtrafiken
- Valdemarsvik - Hållplatser i Närtrafiken
- Söderköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Norrköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Servicelinjer
- Färdtjänst & sjukresor
- Skärgårdstrafik
- Gruppresor
- Skolskjuts
-
Närtrafik
- Biljetter
- Kundservice
- E-tjänster
- 2 för 1
- Julkampanj 2025
Sjukresa till annan region
Har du fått en remiss från Region Östergötland för vård i en annan region? Då kan du få ersättning för en del av resekostnaden – om du behöver anpassa resan efter ditt hälsotillstånd.
Just nu har vi längre handläggningstider än vanligt. Vi jobbar så snabbt vi kan – tack för ditt tålamod!
Villkor för ersättning för sjukresa
-
För att få ersättning gäller följande:
- Du behöver ett kvitto eller intyg som visar att vårdbesöket har ägt rum.
Kallelser räcker inte – de visar inte att du varit på plats.
Saknar du kvitto eller intyg? Kontakta den vårdgivare du har besökt.
Kvitto eller intyg ska visa:
- Patientens namn och personnummer
- Vårdgivare och besöksdatum
Så ersätter vi din resa:
- Bil: 1,85 kr/km. Avståndet räknas från din folkbokföringsadress till vårdgivaren (kortaste vägen). Du betalar själv parkering och andra avgifter.
- Tåg: Boka biljett i 2:a klass, välj "kan återbetalas".
- Buss: Boka ombokningsbar biljett.
- Egenavgift: 120 kronor per enkelresa. Den räknas in i högkostnadsskyddet.
- Övernattning: I vissa fall kan du också få ersättning för boende.
- Du behöver ett kvitto eller intyg som visar att vårdbesöket har ägt rum.
Då ges ingen ersättning
- Du själv valt att söka vård i annan region utan en godkänd remiss från Region Östergötland.
- Du har rest med sjuktaxi.
- Du söker ersättning för parkering.
Innan du gör din ansökan
- Se till att du har alla intyg och kvitton.
- Fyller du i ansökan via mobilen? Då kan du använda kameran för att fota kvitton och intyg.
- Du kan också ansöka via dator – då behöver du ha kvitton och intyg som digitala bilagor.
Vill du hellre skicka brev?
Om du inte vill göra ansökan här på webben går det bra att skicka brev till oss.
Så här skickar du brevet
Skicka med följande:
- Patientens namn och personnummer (och vårdnadshavarens, om det gäller barn)
- Intyg som visar att vårdbesöket ägt rum.
- Kvitton och biljetter som du söker ersättning för.
Skicka brevet till:
Sjukresor
Östgötatrafiken
Box 1550
581 15 Linköping
När vi har fått din ansökan
Din ansökan tas om hand av handläggare hos oss.
Om du får ersättning:
- Pengarna betalas ut inom tre veckor via Swedbanks utbetalningsservice, SUS. För att få pengarna direkt till ditt kontot, kontrollera att du är registrerad i deras kontoregister här: Swedbanks kontoregister
- Om du inte är ansluten till SUS, får du en utbetalningsavi i brevlådan.
- Gäller det ett barn betalas pengarna ut till vårdnadshavaren.
Om du inte får ersättning:
- Då skickar vi ett mejl eller brev till dig där vi förklarar varför.
Senast uppdaterad:
2025-08-06