Kom i gång med Östgötatrafikens beställningsapp

Från och med 1 april 2024 har vi en ny beställningsapp för dig som reser med särskild kollektivtrafik i Östergötland. 

Den nya appen gör det enklare för dig att boka och hantera dina resor. Du ser dessutom direkt i appen var bilen är någonstans, vilket skapar extra trygghet och gör det lättare att planera din tid.   

Så här gör du 

1. Ladda ner appen

Ladda ner appen Östgötatrafiken Beställning (Drip traveller), för Android via Google Play eller iPhone via App Store. Appen beräknas finnas tillgänglig från 1 april. 

 2. Registrera dig som resenär 

Öppna appen, skriv ditt kundnummer och tryck på “Begär sms-kod”. Då får du ett sms med en kod till ditt registrerade mobilnummer. Skriv in koden och välj en fyrsiffrig pinkod som du använder för att logga in.  

Om du inte redan har ditt kundnummer så kontakta oss på 0771-71 10 20 så skickar vi det till folkbokföringsadressen.

Om du vill hantera dina bokningar på fler enheter (mobiltelefon, läsplatta, dator) registrerar du dig på samma sätt på alla enheter. Sms-kod skickas alltid till det mobilnummer som registrerats hos oss som ditt primära nummer

3. Registrera dig som ombud 

Vill du vara ombud för en resenär, ring 0771-71 10 20 för att komma i gång. Ha kundnumret till hands för den du vill bli ombud för.

Logga in i appen genom att ange resenärens kundnummer och kryssa i att du är ombud.

Nu ser du din aktuella relation till resenären – mor, far, personal. Tryck på den.

Tryck på ”Begär sms-kod”. Kod skickas till din mobiltelefon. Skriv in koden och välj en fyrsiffrig pinkod som du sedan använder för att logga in.   

Är du ombud för flera resenärer? Längst upp till höger kan du växla mellan dina resenärer.   

4. Boka en resa

Tryck på "Boka resa” för att påbörja din bokning. OBS! Var nog med att välja rätt typ av resa – sjukresa eller färdtjänst.  

Ange följande information:  

  • Frånadress  
  • Tilladress  
  • Datum  
  • Önskad avresetid eller senast ankomsttid  
  • Eventuella särskilda behov eller medresenär  

Tryck på "Boka resa" för att bekräfta din bokning.

Tryck på "Till mina resor” för att se din bokning.

5. Välj typ av resa

Färdtjänst

Välj detta alternativ om du vill boka en färdtjänstresa enligt din legitimering. Bokning kan göras för resa inom Östergötland.  

Sjukresa 

Välj detta alternativ om du ska resa mellan din folkbokföringsadress och ett vårdbesök. Gäller dig som är kallad till vårdbesök hos vårdgivare som är ansluten till Region Östergötland. 

Det räknas inte som en sjukresa om du hälsar på en anhörig på sjukhus eller besöker vårdgivare för förebyggande hälsovård. 

Läs mer om vad en sjukresa är på Sjukresor – 1177.

6. Avboka en resa 

Hantera dina bokade resor genom att välja "Mina resor". För att avboka, välj den specifika resan och tryck på "Avboka resa". När du fått bekräftelsen på avbokningen visas den avbokade resan med ett rött kryss framför datumet i listan.  

Skolskjuts 

Du som har skolskjuts kan avboka dessa resor i appen.

Så här hittar du i appen

Min profil 

Här ser du vad som kännetecknar din resenärsprofil, inklusive legitimeringens giltighetstid. 

Mina resor 

Här finns en översikt över dina kommande bokade resor.  

Resedetaljer 

Här kan du växla mellan Resedetaljer och Resekarta. I Resedetaljer får du bekräftelse på om resan är bokad och där kan du även avboka den. 

Pushnotiser 

Aktivera gärna pushnotiser från beställningsappen. Det gör du under inställningar i din telefon. Då får du viktiga notiser kring din resa utan att behöva öppna appen. 

Har du frågor om den nya appen?

Ring till oss på 0771-71 10 20. Vi hjälper gärna till!