Tillgänglighet
Vi vill att alla ska kunna använda våra tjänster. Det gäller oavsett ålder, funktionsförmåga eller om du har en tillfällig begränsning.
Digital tillgänglighet
Vi arbetar för att våra digitala tjänster ska vara enkla och tillgängliga för alla.
Vår webbplats följer så långt det är möjligt reglerna i WCAG 2.1 nivå AA. Du kan läsa mer i vår tillgänglighetsredogörelse.
Tillgänglig trafik
Våra fordon är anpassade för att fler ska kunna resa med oss. De har:
-
Lågt insteg
-
Plats för rullstol och rollator
-
Röst och text som visar nästa hållplats
-
Rullstolsramp
Det finns särskilda sittplatser för dig med funktionsnedsättning.
Behöver du hjälp med ramp eller lift på båt eller buss? Föraren kan bland annat hjälpa dig med rampen, att spänna fast rullstolen eller att köpa biljett.
Bussar
Alla våra bussar har lågt golv.
Har du rullstol? Använd mittendörren – där finns rampen, den klarar upp till 300 kilo.
Spårvagnar
Spårvagnarna på linje 2 och 3 har lågt golv eller en del med lågt insteg i mitten av vagnen.
Östgötapendeln
Tågen har:
-
Låga insteg
-
Breda gångar
-
Stort toalettutrymme
Ledsagning vid tåget
Behöver du hjälp att komma på eller av tåget?
Då kan du boka ledsagning genom att ringa 010-452 40 11. Ring minst två timmar före resan – och senast dagen innan om du reser före klockan 07:00.
Ledsagning gäller bara Östgötapendeln och bara vid av- och påstigning.
Ska du resa med ett annat trafikbolag, till exempel SJ, kontaktar du deras kundservice.
Stationer
Ingen station är helt tillgänglighetsanpassad. Det beror på att olika aktörer ansvarar för olika delar.
- Stationshuset i Linköping och stationshuset i Norrköping ägs av Jernhusen AB och stationshuset i Mjölby förvaltas av dem. Du kan läsa mer om tillgänglighet hos Jernhusen AB.
Trafikverket ansvarar för bland annat perronger och tunnlar i anslutning till stationerna.
Busshållplatser vid stationerna sköts av kommunerna.
Hållplatser
Region Östergötland, Trafikverket och kommunerna i länet samarbetar för att göra hållplatserna mer tillgängliga.
En hållplats räknas som tillgänglig om den har:
- Kantsten som är 17 centimeter hög
- Taktila ledstråk
- Kontrastmarkeringar
Arbetet med att göra kollektivtrafiken och miljöerna omkring mer tillgängliga pågår hela tiden. Det gör att olika områden kan se olika ut. I Östergötland används Trafikverkets publikation VGU (Vägar och gators utformning) som stöd i arbetet med tillgänglighet.
Vid ny- eller ombyggnad ställs krav på bland annat:
- Plattformen ska vara minst 2,25 meter bred och 2,8 meter bred vid mittdörrar.
- Bredden på ytan framför väderskydd ska vara minst 1,5 meter.
- Kantstenen ska vara minst 17 centimeter hög längs hela hållplatsen (normalt är en hållplats 20 meter lång).
- Taktila ledstråk ska ha ett 70 centimeter brett ledstråk med sinusplattor från väderskyddets främre gavel till busskantstödet, vilket utgör fordonets stoppunkt i höjd med bussens/spårvagnens framdörr. Ledstråket avslutas med 70x70 centimeter kupolplattor mot kantstödet. På hållplatser där väderskydd saknas fungerr hållplatsstolpen som markör för var ledstråket börjar. Hållplatser utan naturliga ledstråk ska även ha längsgående ledstråk från naturliga anslutningspunkter på hållplatsen.
- Längs med hela hållplatskantstödet ska det finnas 30–70 centimeter breda vita kontrastmarkeringar där ljushetskontrasten som minst är 0,40 enligt NCS (Natural Colour System).
Så ser du vilka hållplatser som är tillgängliga
På första sidan i våra pdf-tidtabeller ser du en symbol som visar vilka hållplatser som är tillgänglighetsanpassade.