Östgötapendeln 30 år

I år fyller Östgötapendeln 30 år. Tre decennier av resor som fört Östergötland närmare. Sedan starten 1995 har pendeln varit en självklar del av östgötarnas vardag och ett nav i regionens utveckling.

För 30 år sedan rullade det första tåget ut på sin första resa. Då fick Linghem, Vikingstad och Mantorp tillgång till tågtrafik igen efter mer än 20 års uppehåll. Kort därefter började Östgötapendeln även köra till Mjölby, Boxholm och Tranås.

X14-till-ÖP-30.jpg

Redan samma höst märktes stor skillnad i resandet. Nästan dubbelt så många reste med Östgötapendeln jämfört med det tidigare resandet på motsvarande resor på SJ:s tåg.

Östgötapendeln är mycket mer än ett transportmedel som tar människor från en plats till en annan. Den ser till att det är enkelt att till exempel bo i Boxholm och plugga i Linköping eller ha familjen i Kimstad och jobba i Motala.

När Östgötapendeln gör att länet knyts samman bidrar det till hela regionens utveckling. När det är lättare för östgötarna att resa genom länet är det också lättare för näringslivet att få tag i kompetens och arbetskraft. Ett starkt näringsliv och en hög sysselsättning bidrar till att hela regionen utvecklas och växer.

X61-till-ÖP-30.jpg

Vi vet att kollektivtrafik är bra ur hållbarhetssynpunkt. När det handlar om klimatpåverkande utsläpp motsvarar en bilresa lika mycket som 1 500 resor med tåg.

Fakta om Östgötapendeln

4 miljoner resor per år

94 % punktlighet på alla avgångar 2024

Cirka 15 000 påstigande per dag 2024

Tågmodell: Alstom Coradia Nordic X61

234 sittplatser

Ett tåg väger 155 ton och är 75 meter långt

Högsta hastighet är 160 km/h