Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Vår nya app

Idag vill de allra flesta använda sin mobiltelefon för att planera och betala sina resor. Därför är det ett självklart steg för oss att ytterligare utveckla den funktionen. Här kan du läsa allt om vår nya app.

Varför ska jag använda appen?

Att köpa biljett via app är det absolut enklaste sättet att resa med Östgötatrafiken. Det är smidigt – du har allt du behöver i fickan, reseplanerare, kartor, tider med mera. Det är lätt att betala – med swish eller betalkort. Du kan snabbt och enkelt, oavsett var du befinner dig, förnya/köpa biljett. Det går snabbt att stiga ombord – biljetten är klar att användas direkt. 

Måste jag ha ett konto hos Östgötatrafiken för att använda appen?

Nej, du behöver inte registrera något konto för att kunna planera och köpa en resa i appen, men det gör dina köp säkrare. Har du ett konto och köper din biljett när du är inloggad skyddas biljetten av vår förlustgaranti, exempelvis om du blir av med mobilen eller appen. Med ett konto har du också möjlighet att låna ut aktiva 30-dagarsbiljetter när du inte själv behöver resa.

Det finns ju redan en app. Varför behövs en ny?

Den nya appen gör resandet ännu enklare och tydligare för dig som kund. Samtidigt tar vi steget in i nästa generations biljett- och betalsystem. Den tekniska plattformen är byggd i en så kallad molnlösning, vilket ger tillgång till moderna och framtidssäkra funktioner. Eftersom det mesta av tekniken finns i "molnet", och inte i fordonen, är systemet lätt att både anpassa, underhålla och utveckla. Det gör oss mer redo för framtiden.

Vad händer med biljetter som jag har i gamla appen?

Har du förköpta biljetter i gamla appen kan du fortsätta att resa på dessa. En kort tid efter att vår nya app släpps kommer vi dock att stänga av möjligheten att köpa nya biljetter i gamla appen.

Kan biljetter från den gamla appen överföras till den nya?

Om du vill börja använda den nya appen direkt, men har biljetter kvar i din gamla app, så kan du växla in dem mot värdekoder.

Hur laddar jag hem den nya appen?

Vår nya app finns för iPhone och Android. Sök efter "Östgötatrafiken" i App Store/Google Play eller klicka på länkarna för att komma direkt till respektive sida för nedladdning. Appikonen för den nya appen består av vår vita logga mot en röd bakgrund. 

Kommer biljettpriserna att ändras?

Priserna från den 1 februari 2019 kommer att följa med in i den nya biljettstrukturen. De flesta biljettyperna har alltså exakt samma pris i det nya biljettsystemet, exempelvis resor upp till 8 kilometer och inom en stadszon (som dagens tätortsbiljett) samt resor i hela länet (som dagens länsbiljett). Priset kan dock skilja något på vissa resor i mellanzon och stor zon jämfört med den biljett du kunnat köpa tidigare.

Är det billigare att köpa biljett i gamla appen?

I grunden är priserna desamma, oavsett var du köper biljett. Men eftersom reseplaneraren i den nya appen utgår från vår nya zonindelning, och den gamla appens reseplanerare utgår från tidigare zoner, kan priserna variera något mellan apparna. Detta gäller främst resor som sker i mellanzonerna, det vill säga utanför stadszoner men inte i hela länet. Många gånger kan du hitta billigare alternativ i den nya appen.

Vilka är de nya zonerna?

Vår trafik är indelad i fyra olika zonstorlekar – liten, mellan, stor och län. Zonernas storlek och placering bestäms automatiskt när du i appen anger hållplatserna där du vill stiga på, av eller byta. Zonen du valt visas också på en karta. När din resa är planerad kan du även se det aktuella biljettpriset. Biljetten gäller i hela den zon du valt, oavsett trafikslag och var i länet din resa sker. Läs mer om våra zoner här.

Vilka biljetter kan jag köpa i appen?

I stort sett alla våra biljetter finns att köpa i nya appen – enkelbiljett, 24-timmarsbiljett, 30-dagarsbiljett, 365-dagarsbiljett samt Närtrafikbiljett.

Hur köper jag biljett?

Det som krävs är att du har en smartphone och att du är ansluten till internet vid köp och när du aktiverar och visar din biljett. Förköpta biljetter kan du aktivera i upp till ett år efter köptillfället. 

Hur fungerar min appbiljett ombord?

Aktivera din appbiljett innan du går ombord. På våra bussar, och snart även på våra spårvagnar, skannar du appbiljetten i de nya biljettläsarna. Ombord på våra pendeltåg skannas din aktiverade appbiljett av kundvärden. Tänk på att du måste vara uppkopplad när du reser med appen.

Kan jag låna ut min appbiljett till någon annan?

Om du har en aktiverad 30-dagarsbiljett kan den lånas ut till ett annat mobilnummer, till exempel en familjemedlems telefon, när du själv inte behöver resa. Läs mer här om hur det går till.

Ladda ner appen här

Du som använder den gamla appen behöver ladda ner den nya appen för att ta del av de nya funktionerna.