Mellan klockan 11.00 och 15.00 tisdagen den 17 oktober sker en uppdatering som innebär att du inte kan logga in i vår webbutik. Läs mer om uppdateringen

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Webbutiken

Saldo

Hur kollar jag mitt saldo?

Om du har lagt in ditt resekort i webbutiken kan du se det aktuella saldot där. Du kan även kolla saldot på kortläsarna ombord på våra fordon. 

Tips! Om du använder din egen dator eller mobil, testa att inte logga inte ut. Nästa gång du går in på webben ser du saldot direkt. Klicka på symbolen i bild 2 om du surfar från en dator och på figuren i bild 3 i mobilen. För att göra ändringar på i ditt konto behöver du dock återigen fylla i ditt lösenord.

Webbutiken

Saldot visas högst upp på sidan

Leveranstid i webbutiken

Vad kan jag förvänta mig för leveranstid på mitt köp i webbutiken?

Eftersom det är viktigt att din biljett finns tillgänglig i alla våra fordon när du vill använda den så har vi en leveranstid på upp till 6 timmar. Vårt mål är att med teknisk hjälp kunna minska leveranstiden inom den närmaste tiden.

Just nu garanterar vi att om du laddar ditt resekort genom webbutiken innan 22.00 så kan du använda den köpta produkten morgonen efter.

Varför står det "Under bearbetning" fast det var länge sen jag fyllde på?

Reskassa eller periodprodukter som köps genom webbutiken laddas till ditt resekort nästa gång det används på någon av våra fordon. Statusen för produkten kommer att visa "Under bearbetning" fram till ett par timmar efter att produkten har laddats till ditt resekort. Där efter visas statusen "På kortet".

När du köper biljetter eller fyller på din reskassa genom Östgötatrafikens webbutik så dröjer det ett par timmar innan ditt resekort uppdateras med de nya biljetterna eller den nya reskassan.

Anledningen till leveranstiden är att den sålda biljetten eller reskassan inte kan registreras på ditt resekort direkt.

När du har köpt en eller flera produkter i Östgötatrafikens webbutik så skickar vi en uppdatering om ditt köp till samtliga bussar, tåg och spårvagnar i hela länet. Nästa gång du använder ditt resekort på någon av dessa fordon så registreras biljetten eller reskassan på kortet.

Hantering i webbutiken

Jag har fyllt på Reskassan genom webbutiken. Var ser jag min påfyllning?

Det saldo för Reskassan som visas inkluderar inte det belopp som du just har laddat på eller som är under bearbetning i webbutiken. Det kommer att läggas på ditt saldo nästa gång som Resekortet används på någon av våra fordon.

Under tiden kan du se dina senaste påfyllningar, tillsammans med andra köp under Köphistoriken eller korthistoriken.

Kan jag registrera flera resekort?

Du kan koppla flera resekort till ditt konto genom att välja ”Lägg till kort” och skriva in numret som står på framsidan av resekortet. Därefter kan du döpa korten till olika namn för att inte blanda ihop dem.

Var ser jag mina tidigare köp i Östgötatrafikens webbutik?

I webbutiken finns en detaljerad vy över de köp du har gjort. Köphistoriken visar endast de köp som har genomförts i Östgötatrafikens webbutik. Du hittar länken till köphistoriken på startsidan i webbutiken.

Varför visas bara tio siffror av numret på Resekortet?

De sista tre siffrorna på kortet är kontrollsiffror. Resekortsnumret är alltså de första tio siffrorna.

Biljetter i webbutiken

Vilka biljetter kan jag köpa genom Östgötatrafikens webbutik?

I vår webbutik kan du fylla på din reskassa samt köpa årsbiljetter, 30-dagarsbiljetter för tätort, närområde och län samt fritidsbiljett för ungdomar och även 10-dygnsbiljetter.

Kan jag bestämma startdatum själv för periodbiljetter?

Ja. I samband med att du köper en periodbiljett (exempelvis 30-dagars Linköping tätort) så sätter du ett datum för när giltigheten för biljetten ska starta. Aktivering av biljetten sker automatiskt från 04:00 det datum som du har angivit i samband med köpet.

Hur långt i förväg kan jag köpa en periodbiljett?

Periodbiljetter kan köpas max 90 dagar innan startdatum. Det innebär i praktiken att du endast kan köpa tre 30-dagarsbiljetter vid ett och samma tillfälle.

Ladda resekortet

Vad händer om jag laddar flera periodbiljetter på samma kort?

Om du köper två eller flera periodbiljetter i Östgötatrafikens webbutik så kommer periodbiljetterna att aktiveras det datum som du anger vid köpet av biljetterna.
Det ger dig möjlighet att köpa flera periodbiljetter vid samma tillfälle som sedan aktiveras automatiskt på det datum som bestämdes i samband med köpet.

Vilka betalningssätt har jag att välja mellan?

I dagsläget erbjuder vi kortbetalning med Visa och MasterCard, samt direktbetalning via din internetbank.

Kan jag ha flera produkter på mitt resekort?

Ja. Med Resekortet har du möjlighet att använda samma kort till flera av Östgötatrafikens biljetter och reskassa. Till exempel har du möjlighet att ha en periodbiljett (exempelvis 30-dagars Linköping tätort) samtidigt som du har en reskassa på samma kort. 10-dygnsbiljetter bör dock laddas på ett separat kort då begränsningar på kortet idag gör att den biljetten tar upp stor minnesplats på resekortet. Därför är det inte möjligt att ha 10-dygnsbiljett samtidigt som t.ex. en 30-dagarsbiljett på ett resekort.