Behöver jag registrera mig för att köpa biljett via appen?
Nej, du behöver inte registrera dig med personnummer, adress eller annat men första gången du köper biljett måste du ange ditt mobiltelefonnummer. Du får då ett sms med en fyrsiffrig engångskod som du skriver in i appen.
Hur köper jag biljett i appen?
- iPhone: Klicka på biljettikonen nere till höger.
Android: Klicka på "Biljetter" på startbilden. - Klicka på "Köp biljett"
Välj enkelbiljett, dygnsbiljett eller närtrafikbiljett. - Välj biljettyp
Välj vuxen, Ungdom, Senior eller Tillsammans - Välj betalsätt
Du kan betala med betalkorten Mastercard eller Visa, eller med betaltjänsten Swish. Om du väljer Swish aktiveras nu din Swish-app och du signerar betalningen med ditt Mobila BankID. Om du vill spara ditt kortnummer i appen väljer du en personlig kod som du anger nästa gång du ska köpa en biljett. - Aktivera biljetten
Aktivera din biljett innan du börjar resan. Visa biljetten för föraren och spara den sedan under hela resan. Biljetten gäller från det klockslag du aktiverar den. Enkelbiljett tätort gäller i 60 minuter, enkelbiljett län i 120 minuter, närtrafikbiljett i 75 minuter och dygnsbiljett i 24 timmar. Du kan ha upp till tio aktiverade biljetter samtidigt och på så vis även betala för flera personer.
Hur aktiverar jag en förköpt biljett?
Om du har köpt biljetter tidigare och vill aktivera en av dem kan du gå direkt till biljettsidan genom att klicka på ”Biljetter” på förstasidan. Gå till fliken "Oanvända biljetter" och välj din biljett.
Kan jag få ett kvitto efter jag köpt en biljett via appen?
Om du har lagt in din e-postadress under Inställningar i appen får du ett kvitto skickat till dig direkt efter du köpt biljetten. Inställningar hittar du under fliken Biljetter.
För att få ett kvitto skickat till dig i efterhand behöver du kontakta kontakta kundservice.
Hur länge är köpta men inte aktiverade biljetter giltiga?
Dina oanvända biljetter är giltiga under ett år från köptillfället.
Kan jag köpa en biljett och vidarebefordra den till någon annan?
Nej, du kan i dagsläget inte vidarebefordra biljetter till någon annan. Köpta biljetter är knutna till ditt registrerade mobilnummer och den mobila enhet du använder vid tillfället för registrering.
Vad händer med köpta biljetter om man avinstallerar appen?
Köpta biljetter sparas i appen. Om du avinstallerar appen försvinner därför även de köpta biljetterna.