Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Biljetter

Resekortet

Kan jag kombinera flera resekort vid betalning?

Det är inte möjligt att betala en resa ombord på bussen med flera olika resekort. Besök något av våra kundcenter för att flytta reskassa mellan olika resekort. Det är inget som förare eller försäljningsombud kan göra.

Vad kostar Resekortet?

Resekortet kostar 20 kronor och kan köpas hos våra kundcenter, försäljningsombud, i Quickomater samt i biljettautomater ombord på spårvagn och tåg. Där kan du även ladda det med en reskassa eller periodbiljett.

Periodbiljetter

Hur köper jag en övergångsbiljett?

Om du ska resa en längre resa med en enkelbiljett, och din resa börjar med en tätortslinje och du sedan behöver byta till Östgötapendeln eller en landsbygdsbuss som tar dig utanför tätortszonen, tjänar du på att köpa en övergångsbiljett. För att köpa en övergångsbiljett:

  1. Köp en enkelbiljett som vanligt på tätortslinjen.
  2. Vid bytet:
    • Om du byter till Östgötapendeln måste du ta kontakt med tågvärden ombord för att köpa en så kallad övergångsbiljett.
    • Om du byter till express- och landsbygdsbuss köper du en övergångsbiljett av föraren.

Hur länge är årsbiljetten giltig?

En årsbiljett är giltig under ett år samt till kl 04.00 efterföljande dygn. Det beror på att vårt trafikdygn löper från kl 04.00-03.59. 

Hur länge är 30-dagarsbiljetten giltig?

En 30-dagarsbiljett är giltig under 30 kalenderdygn samt till kl 04.00 efterföljande dygn. Det beror på att vårt trafikdygn löper från kl 04.00-03.59. 

Biljetten i appen

Behöver jag registrera mig för att köpa biljett via appen?

Nej, du behöver inte registrera dig med personnummer, adress eller annat men första gången du köper biljett måste du ange ditt mobiltelefonnummer. Du får då ett sms med en fyrsiffrig engångskod som du skriver in i appen.

Hur köper jag biljett i appen?

  1. iPhone: Klicka på biljettikonen nere till höger.
    Android: Klicka på "Biljetter" på startbilden.
  2. Klicka på "Köp biljett"
    Välj enkelbiljett, dygnsbiljett eller närtrafikbiljett.
  3. Välj biljettyp
    Välj vuxen, Ungdom, Senior eller Tillsammans
  4. Välj betalsätt
    Du kan betala med betalkorten Mastercard eller Visa, eller med betaltjänsten Swish. Om du väljer Swish aktiveras nu din Swish-app och du signerar betalningen med ditt Mobila BankID. Om du vill spara ditt kortnummer i appen väljer du en personlig kod som du anger nästa gång du ska köpa en biljett. 
  5. Aktivera biljetten
    Aktivera din biljett innan du börjar resan. Visa biljetten för föraren och spara den sedan under hela resan. Biljetten gäller från det klockslag du aktiverar den. Enkelbiljett tätort gäller i 60 minuter, enkelbiljett län i 120 minuter, närtrafikbiljett i 75 minuter och dygnsbiljett i 24 timmar. Du kan ha upp till tio aktiverade biljetter samtidigt och på så vis även betala för flera personer.

Hur aktiverar jag en förköpt biljett?

Om du har köpt biljetter tidigare och vill aktivera en av dem kan du gå direkt till biljettsidan genom att klicka på ”Biljetter” på förstasidan. Gå till fliken "Oanvända biljetter" och välj din biljett.

Kan jag få ett kvitto efter jag köpt en biljett via appen?

Om du har lagt in din e-postadress under Inställningar i appen får du ett kvitto skickat till dig direkt efter du köpt biljetten. Inställningar hittar du under fliken Biljetter.

För att få ett kvitto skickat till dig i efterhand behöver du ta kontakt med kundservice.

Årsbiljett med Autogiro

När börjar årsbiljetten gälla?

Biljetten börjar gälla den första dagen i den månad du väljer i ansökan.

När dras pengarna?

Förfallodagen är den första bankdagen i varje månad. Du behöver bara se till att summan finns på ditt konto bankdagen före, resten sköter Autogirot. Överföringen noteras som vanligt på ditt konto.

Hur gör jag när ett år har gått?

I slutet av giltigheten för din årsbiljett, kommer vi att skicka ett brev till dig med en förfrågan om du vill fortsätta med årsbiljett via autogiro. Om du vill fortsätta, skickar du bara in en bekräftelse på detta.

Vad händer om det inte finns pengar på kontot?

Om en betalning inte har kunnat genomföras har Östgötatrafiken rätt att spärra årsbiljetten. Du kan då betala in summan på vårt bankgiro 664-3167 så fort som möjligt, senast den 20:e, så öppnar vi spärren. Ange ditt personnummer som meddelande på inbetalningen.

Hur gör jag för att byta till en annan typ av biljett?

Om du vill byta biljett under pågående period måste du avsluta ditt autogiro senast fjorton dagar före förfallodatum och sedan teckna ett nytt avtal för den nya biljettypen. Skicka din beställning samtidigt med uppsägningen.

Kan jag avsluta autogiro när jag vill?

Om du vill avsluta din årsbiljett skickar du en skriftlig uppsägning till oss senast fjorton dagar innan autogirots förfallodatum. Då kan vi avbryta dragningen från ditt konto i tid.

Hur avslutar jag mitt autogiro?

Om du vill avsluta din årsbiljett skickar du en skriftlig uppsägning till oss senast fjorton dagar före förfallodatum på autogirot. Då kan vi avbryta dragningen från ditt konto i tid.

Skicka din uppsägning till:

AB Östgötatrafiken
Box 1550
581 15 Linköping

Märk kuvertet "Autogiro”.

Skolbiljetter

Jag får inget busskort av skolan men vill ändå kunna åka, hur gör jag?

Du kan köpa en egen årsbiljett för ungdom. Den finns i vårt ordinarie sortiment och är densamma som skolorna delar ut. Läsårsbiljetten går däremot inte att köpa privat.

Vad händer om jag har glömt mitt kort när jag ska resa?

Om du inte har ett giltigt kort med dig måste du själv betala för din resa. Observera att inga intyg eller liknande från skolan gäller som färdbevis.

Vad gör jag om jag tappat mitt kort eller om det inte fungerar?

Säg till föraren när du går ombord och vänd dig sedan snarast till skolan, det är de som ska se till att du får ett nytt kort. Vissa skolor tar ut en avgift för det nya kortet. Hur mycket bestämmer respektive skola. Om du fortsätter att resa utan giltigt kort kommer du vid en biljettkontroll att få betala en tilläggsavgift.

Varför måste jag skriva namn och personnumret på mitt kort?

Läsårsbiljetten är personlig och är därför inte giltig utan påskrift med namn och födelsenummer. Om du inte skrivit på, eller om du inte på något sätt kan bevisa att kortet är ditt riskerar du att få betala en tilläggsavgift vid kontroll. Kortet blir då omhändertaget av kontrollanten och lämnas till Östgötatrafiken. För att få tillbaka kortet måste du kontakta din skola.

Får jag böter om jag reser utan skolkort?

Du som går på högstadiet får, utöver den ordinarie kontantavgiften för resan, betala en nedsatt tilläggsavgift på 600 kr. Elever i årskurs 1–3 behöver bara betala ordinarie kontantavgift. Detsamma gäller elever i årskurs 4–6, men vid upprepade eller allvarligare förseelser, gäller samma regler som för elever i årskurs 7-9.

Studerande

Hur beställer jag ett tillfälligt intyg för studerandebevis?

Under tiden då en student väntar på sitt studerandebevis kan ett tillfälligt intyg fås från Östgötatrafiken. Det tillfälliga intyget måste beställas utav skolan genom att ringa 0771-21 10 10. Skolan fyller i samtliga uppgifter samt sätter skolans stämpel på intyget. Skolan ger sedan ut det tillfälliga intyget till studenten. 

Sommarlovsbiljetten

Hur gör jag för att använda kortet?

Skriv ditt namn på baksidan av kortet. När du går ombord blippar du (håller upp) kortet mot den orange plattan på kortläsaren. Blippa kortet varje gång du reser.  

Var kan jag åka?

Du reser utan avgift med bussar, spårvagnar och pendeltåg i hela Östergötland! Sommarlovsbiljetten gäller även på skärgårdsbåtarna och i närtrafiken.

Vad gör jag om jag tappar bort kortet?

Vänd dig till Östgötatrafikens kundcenter i Linköping eller Norrköping så hjälper vi dig att få ett nytt kort, mot en självrisk på 100 kr. Du behöver då kunna legitimera dig eller ha med dig din målsman. I samband med att du får ditt nya kort kommer ditt gamla kort att spärras.

Hur får jag mitt kort?

Varje kommun ansvarar för att ta fram adressunderlag till de ungdomar som är berättigade till sommarlovsbiljetten. Från det underlaget görs sedan ett direktutskick via post till varje individ.

Om du inte har fått din biljett ber vi dig att vända dig till vårt kundcenter i bussväntsalen vid resecentrum i Norrköping eller Linköping.

Varför gäller bara erbjudandet för skolungdomar som lämnar årskurserna 6–9 i grundskolan, eller år 1 och 2 i gymnasieskolan?

Det är regeringen som har fattat beslut om ett statligt stöd under tre år för att finansiera avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet. Stödet ska möjliggöra avgiftsfria resor i allmän kollektivtrafik under sommarlovet för de som lämnar årskurserna 6–9 i grundskolan, eller år 1 och 2 i gymnasieskolan (samt årskurs 3 i special gymnasieskolorna). 

Stödet omfattar därför inte ungdomar utanför dessa årskurser.

Jag har fått en sommarlovsbiljett men har redan gått ut gymnasiet, kan jag använda mig av den?

Nej, sommarlovsbiljetten erbjuds till ungdomar som går ut årskurs 6 fram till årskurs 2 i gymnasiet (samt årskurs 3 i special gymnasieskolorna). Biljetten har alltså inget med ålder att göra utan man är berättigad utifrån årskursen man går i. Har du fått en sommarlovsbiljett ändå så beror det på att vi fått felaktigt underlag från den kommun du bor i. De kort som har blivit felaktigt utskickade kommer att bli spärrade och inte kunna användas.

Jag har köpt en 30-dagarsbiljett, men nu fått hem min sommarlovsbiljett, kan jag få pengarna tillbaka?

Nej, det är ordinarie återköpsregler som gäller för produkter i vårt vanliga sortiment.