Östgötatrafiken - länk till startsidan
Östgötatrafiken - länk till startsidan

Tilläggsavgift

Om du saknar en giltig biljett vid en kontroll får du en tilläggsavgift på 1 850 kronor. Avgiften ska betalas inom 10 dagar.

En person som håller fram sin biljett i appen och en annan person som kontrollerar den.

Då kan du få en tilläggsavgift

Du kan få en tilläggsavgift vid en kontroll till exempel om:

  • Du saknar eller inte kan visa upp en biljett (till exempel om du inte har batteri på telefonen).
  • Biljetten inte gäller för zonen du reser i.
  • Du reser med en rabatterad biljett som du inte har rätt till (till exempel att du reser med en ungdomsbiljett, fast du är vuxen).
  • Du reser på en tid som biljetten inte gäller (till exempel lågtrafikbiljett när det inte är lågtrafiktid).
  • Du aktiverar biljetten för sent. Den ska aktiveras innan du går på.

Kontrollanter ger tilläggsavgifter

Våra kontrollanter har rätt att ge en tilläggsavgift till den som reser utan giltig biljett. De finns i all vår trafik och kan kontrollera biljetter när som helst.

En del kontrollanter arbetar i uniform, andra är civilklädda. Alla kontrollanter visar alltid legitimation när de genomför en kontroll.

Så betalar du tilläggsavgiften

Vid kontrollen får du ett kort med:

  • En QR-kod
  • Information om hur du betalar

Skanna QR-koden med din mobil och följ instruktionerna på webbsidan.
Du kan också skriva in webbadressen som står på kortet.

Om du inte betalar i tid

Om du inte betalar i tid får du en påminnelseavgift. Betalar du fortfarande inte kan det också tillkomma inkassokostnader.

Frågor om betalning?

Kontakta Visma Amili kundtjänst:

0771-23 24 00, tryck knappval 1

Överklaga tilläggsavgiften

Om du tycker att du fått den felaktigt kan du överklaga tilläggsavgiften. Det gör du senast 10 dagar efter att du fått den.

Frågor och svar om tilläggsavgifter

Ja, en appbiljett behöver vara köpt och aktiverad innan du kliver ombord.

Du kan överklaga tilläggsavgiften och därefter invänta vår begäran om att skicka in en bild på ditt studentkort med resesymbol samt en bild på ditt ID. När vi har fått underlaget gör vi en bedömning av om du behöver betala tilläggsavgiften eller inte.

Du kan överklaga tilläggsavgiften, men det är Östgötatrafiken som beslutar om den ska tas bort eller inte. Kontrollanten kan aldrig fatta det beslutet.

Ja, det är ditt ansvar att se till så att du kan uppvisa din biljett under hela resan.

Publiceringsinfo

Uppdaterad: