Mellan klockan 11.00 och 15.00 tisdagen den 17 oktober sker en uppdatering som innebär att du inte kan logga in i vår webbutik. Läs mer om uppdateringen

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Nöjdare kunder med egen beställningscentral

För tre år sedan öppnade Östgötatrafikens beställningscentral för färdtjänst, sjukresor, servicelinjer och annan beställningstrafik. Beställningscentralen hanterar årligen 1,4 miljoner samtal. Att ha en beställningscentral i egen regi med placering i länet har visat sig både ekonomiskt lyckosamt och positivt för kundnöjdheten.

Många av medarbetarna på beställningscentralen i Mjölby har lång erfarenhet från beställningsarbete och kundtjänst inom färdtjänst och taxi i Östergötland. På så vis har de upparbetade kontaktnät med de entreprenörer vars förare möter kunderna. Att medarbetarna på Östgötatrafikens beställningscentral kommer från länets alla hörn gör att de tillsammans även har mycket god kunskap om Östergötland. Detta är en fördel i samtalen med kunderna då många adresser som färdtjänst- och sjukresorna trafikerar är välbekanta.

Kundnöjdhetsmätningarna som görs löpande visar att nöjdheten har ökat för varje år sedan verksamheten startade i mars 2014. Den totala kundnöjdheten gällande bemötandet, resan och tryggheten ligger nu på 91%. Kundnöjdheten gällande just beställningscentralens arbete ligger så högt som 95%. Parallellt med den positiva utvecklingen av kundnöjdheten har snittkostnaden minskat för de kommuner som har överlämnat över sin färdtjänst till Östgötatrafiken med drygt 7% per beställning.

- Vi är jättestolta över vår beställningscentral och den höga kvalitet som våra duktiga medarbetare levererar, säger Sofia Malander, vd Östgötatrafiken

Från den 20 juni 2016 introducerades ett nytt trafikkoncept - Närtrafik - som erbjuder service på landsbygden i Östergötland. Närtrafiken finns för boende såväl som för besökare till områden där det saknas vanlig linjetrafik. Införandet av Närtrafik innebär att områden som tidigare inte haft någon kollektivtrafik nu erbjuds resmöjligheter på vardagar kl. 09.00-12.30 och 17.00–21.00 samt lördagar kl. 09.00-15.00. Beställningscentralen sköter förutom bokningarna av färdtjänst, sjukresor och servicelinjer även bokningarna av Närtrafikresor.