Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

10 år gamla resekort behöver ersättas

De resekort som vi använder har en maximal livslängd på 10 år och fungerar inte längre i vårt biljettsystem. Oftast har kortet bytts ut långt tidigare men du som fortfarande har kvar ett gammalt resekort behöver få det ersatt med ett nytt.

OBS! Just nu får vi många samtal som handlar om resekortet. Du som har rest med ditt resekort de senaste dagarna och det har fungerat bra kan lungt vänta till nästa lämpliga tillfälle att byta det. Till exempel nästa gång du passerar resecentrum i Linköping eller Norrköping. Det är alltså inte mer bråttom än så.

Hur vet jag om mitt resekort är gammalt?

På resekortets baksida finns en 6-7 tecken lång nummerserie (se exempel här). De första 3-4 siffrorna visar hur gammalt kortet är. Är dina första 3-4 siffror inom intervallen nedan, behöver du byta ut ditt resekort snarast, då det kommer att sluta fungera någon gång under december 2018 - april 2019.

Nummerserie (de första 3-4 siffrorna):

  • 001-087
  • 9001-9314

Hur tar jag reda på giltighetstiden?

Personalen på våra kundcenter och försäljningsombuden kan hjälpa dig med att kolla upp giltighetstiden på ditt resekort. Eller så frågar du föraren nästa gång du ska resa med oss. Du är även välkommen att ringa vår kundservice på 0771-21 10 10. Informationen om resekortets giltighet är tyvärr inte tillgänglig i vår webbutik.

Hur byter jag ut mitt gamla resekort?

  • Kundcenter Norrköping, Linköping – Här kan du få ett nytt resekort utan kostnad samt få hjälp att flytta över dina biljetter och reskassa till ett nytt resekort.
  • Försäljningsombud - Här kan du få ett nytt resekort utan kostnad men sedan måste du ringa till vår kundservice för att få hjälp med att flytta över innehållet.
  • Kundservice 0771-21 10 10 eller Messenger via Facebook – Om du redan har ett nytt kort kan vi hjälpa dig att flytta över biljetter och reskassa från det gamla kortet till det nya.

En flytt av biljetter och reskassa är tyvärr något som varken förare eller försäljningsombud har möjlighet att göra.

Vad händer om mitt gamla resekort inte byts ut?

Ditt resekort fungerar inte i vårt biljettsystem. Kortet går inte att avläsa, trots att det är laddat med giltiga biljetter eller reskassa. Du måste föra över dina biljetter och reskassa till ett nytt resekort för att biljettsystemet ska kunna läsa av det.

Tyvärr kan du fortfarande ladda biljetter och reskassa på ett gammalt resekort i webbutiken.