Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Biljett- och prisförändringar från 1 februari 2018

För att förenkla vår prissättning och skapa ett bättre och mer tillgängligt biljettutbud görs flera förändringar den 1 februari.

Målet med förändringarna är att fler ska uppleva det enkelt att köpa biljett och att det ska leda till fler resor med kollektivtrafiken. För att kunna åstadkomma detta erbjuder vi samma pris oavsett var du köper din biljett, ger dig som kund fler möjligheter att köpa biljett via appen och förenklar för fler att resa tillsammans.

Kort sammanfattning av förändringarna:

Priser

  • Enkelbiljettens pris blir samma i alla våra försäljningskanaler och oavsett hur du betalar. Det kommer alltså bara finnas ETT pris – inte ett ordinariepris och ett reskassepris. Det innebär bland annat att priset på biljetten i appen blir betydligt lägre.
  • Enkelbiljettens pris höjs med 1 kr i förhållande till dagens reskassepris.
  • Periodbiljetternas priser (dygn-, 30-dagars- och årsbiljett) blir samma i alla försäljningskanaler. Det innebär att priset i webbutiken blir högre och biljetter köpta hos försäljningsombud, i Quickomater och ombord blir lägre.

Biljettsortiment

  • Familjebiljetten försvinner och ersätts av biljetten Tillsammans. Biljetten gäller för upp till 5 personer oavsett ålder.
  • 10-dygnbiljetten försvinner ur sortimentet.
  • Fler biljetter kommer kunna köpas i vår app. Läs mer här om de nya biljetterna i appen.

Övriga förändringar

  • För att köpa en biljett behöver du inte längre söka en resa i appen. 
  • Det blir gratis att ta med hund och cykel ombord.
  • Förlustgarantin utökas så att man inte längre behöver ha köpt sin biljett i webbutiken för att få ersättning vid förlust. Det räcker med att man är registrerad på Mina sidor med sitt personnummer och har sitt resekort kopplat till kontot.

Färdtjänst

  • Priset på enkelbiljett sänks med 3 kr och zontillägget sänks med 2 kronor.